استقبال محتاطانه آیت‌الله خامنه‌ای از سخنان باراک اوباما
نوشته شده توسط : lsdf
آیت الله علی خامنه ای

رهبر ایران در جمع اعضای مجلس خبرگان سخن می‌گفت

آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران سخنان اخیر رئیس جمهوری آمریکا را مبنی بر اینکه این کشور به آسانی وارد جنگ با ایران نمی‌شود و هزینه‌های چنین جنگی را در نظر خواهد گرفت، "عاقلانه" توصیف و از آن استقبال کرده است.

آقای خامنه ای امروز پنجشنبه ۱۸ اسفند (۸ مارس) در دیدار با اعضای مجلس خبرگان گفت: "دو روز پیش شنیدیم که رئیس جمهور آمریکا گفته است ما به جنگ با ایران فکر نمی کنیم. خیلی خوب؛ خوب است. این حرف عاقلانه ای است، این خروج از توهم است".

او تلویحا گفت که این "خروج از توهم" را ناشی از شرکت مردم ایران در انتخابات اخیر مجلس این کشور می داند.

آقای خامنه ای در عین حال افزود: "[رئیس جمهور آمریکا] گفته است که ما با تحریم مردم ایران را به زانو در می آوریم، این توهم است. آن خروج از توهم در آن بخش اول خوب است، اما باقی ماندن در توهم در این بخش دوم به آنها ضربه می زند".

باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا اخیرا دو بار با انتقاد از کسانی که در آمریکا یا اسرائیل بر ضرورت استفاده فوری از نیروی نظامی برای متوقف کردن برنامه اتمی ایران تأکید می کنند، گفت که دولت آمریکا فعلا قصد دارد به تلاش های دیپلماتیک و افزایش تحریم علیه ایران ادامه دهد.

او گفت عده ای جنگ را ساده و سرسری می گیرند، در حالی که جنگ مثل بازی نیست و هزینه های زیادی دارد.

آقای اوباما در عین حال تأکید کرد که اگر در نهایت تلاش های دیپلماتیک و تحریم های بین المللی نتیجه ندهد، او برای جلوگیری از دست یابی ایران به توانایی تولید سلاح اتمی در استفاده از گزینه نظامی درنگ نخواهد کرد.

اکنون رهبر ایران می گوید که تحریم ها موفق نخواهد شد که حکومت ایران را از ادامه مسیر خود منصرف کند.

او در این مورد گفته است: "الآن یک سال است که به قول خودشان تحریم های فلج کننده اعمال می کنند... گفته اند که هدف این تحریم ها جدا کردن مردم از نظام اسلامی است، اما دیدند که مردم آمدند [در انتخابات مجلس] به نظام اسلامی رأی دادند."

آیت الله خامنه ای دوباره تأکید کرده است که رأی دادن در انتخابات ایران را به معنای "رأی به نظام اسلامی" می داند.

اشاره تلویحی به خاتمی؟

آیت الله خامنه ای و اکبر هاشمی رفسنجانی

اکبر هاشمی رفسنجانی هم که در دیدار امروز حضور داشت، در مورد انتخابات درخواست‌هایی شبیه درخواست‌های آقای خاتمی مطرح کرده بود

رهبر ایران در بخش دیگری از سخنان خود گفته است: "نظام مردم سالاری دینی متکی به انتخابات است... هر کسی به نظام اسلامی اعتقاد دارد و در این اعتقاد صادق است، شرکت در انتخابات را وظیفه خودش می داند. ولو حالا ممکن است اعتراضی هم به یک چیزی، به خود این انتخابات، به یک شکلی از اشکال انتخابات داشته باشد. لیکن در عین حال و با وجود اعتراض، وارد میدان انتخابات می شود، این وظیفه است".

گروهی از ناظران سیاسی این سخنان را استقبالی تلویحی از شرکت محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین ایران در رأی گیری روز جمعه گذشته تفسیر کرده اند.

آقای خاتمی به نحوه برگزاری این انتخابات معترض بود و اعلام کرده بود که اصلاح طلبان تنها در شرایطی می توانند در این انتخابات شرکت کنند که زندانیان سیاسی آزاد شوند، محدودیت های رسانه ای برداشته شود و آزادی انتخابات تضمین گردد.

گروهی از مخالفان دولت ایران این موضع گیری را به معنای نوعی تحریم انتخابات تلقی کرده بودند و هنگامی که آقای خاتمی در انتخابات رأی داد، به شدت به او انتقاد کردند.

آقای خاتمی در پاسخ گفته است که انتقادات را درک می کند، اما معتقد است که تنها راه موجود، اصلاح طلبی است و به امید باز کردن روزنه ای برای عمل اصلاح طلبانه در انتخابات رأی داده است.





:: برچسب‌ها: تابستان , آبی ,
:: بازدید از این مطلب : 669
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 19 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید

/weblog/file/img/m.jpg
esi در تاریخ : 1390/12/19/5 - - گفته است :
سلام دوست عزیز اگر رمز بازی ای را لازم داشتی به سایت من سری بزن


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: